Béatrice Lukomski-Joly


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Un très beau texte d'un poète contemporain pakistanais de © Kazi Ayaz Mahesar

Rédigé par béatrice Lukomski-Joly Aucun commentaire

https://www.linkedin.com/pulse/healing-heart-world-series-kazi-ayaz-mahesar/

Healing the Heart of the World - Series

Kazi Ayaz Mahesar, #OPEN_TO_WORK

Kazi Ayaz Mahesar

(Former) UNESCO focal point in Sindh | UN Coordination Officer | Team Lead USAID Education Reforms & Policies | U.S. Department of State Legislative Fellow | DFAT Research Fellow | Writer

I. The Unity of Existence is in You

Kazi Ayaz Mahesar

If you see one wolf, you see all the wolves – a lion, and all the lions. There is One Truth, and when you see it in yourself, you see it all. There is nothing dissimilar, if you apply your similarities. The whole Universe is born in you. You are not the part; you are the whole of all that there is. Accept, as you go along, all that comes to you. Be it the draught of a cool breeze against your cheek, or a hurricane breaking your windows. Be it the fragrance of a rose garden, or a thorn pricking the sole of your feet. A piercing is felt not only where it pricks, but is felt right into your heart, and through it, it shares its pain.

As there is One Love, there is One Pain. One pain that took the Universe to Be. One pain that unfolded, to see the beauty of the Universe in you – and yours; in the Universe. All that lies in the black holes, lies in you. All that shines in the stars, shines in you. You are a shadow and the sunshine. You are a void; and void-less. It is being in both, that you are, as you are, and continue to be. It is how a snake sheds its skin to emerge with a new one. It is how a dust-storm brings a new layer of the soil. It is how the wind chisels the rocks, and how the rain cuts the gorges through the mountains. And you think all that is happening on the outside, and not inside of you?

You call it a change, what in itself is an evolution. You call it a destruction, what in itself is a new construct. It is One in both and both in the One. To say ‘everything changes’ is similar to saying ‘everything evolves,’ leaving aside the impact it leaves on the listener. Even the perceptions evolve, like the coarse stones are smoothed into the pebbles. Meandering of a river is similar to the meandering of the Milky Way. The waves of the ocean are similar to your own heaving. What seems ‘different’ is not the ‘difference’ in the art of the creation, it is for understanding the ‘wholeness’ of all that is. A shepherd knows his sheep. He knows the sprouting of the grassland; he knows its decaying. He knows what his sheep need, and knows when it is time to take them to new pastures.

It is in this journey that we understand everything about it. It is sailing through the smooth waters, that we know a storm is boiling up. It is in accepting it, as it is, and; as it becomes. It is when ‘accepting’ becomes the ‘becoming.’ It is in lowering your sails and understanding to become the sea and the eye of the storm at the same time – sitting there in all the stillness – changing the heart of a storm from violence to peace. There is no duality if you don’t see it. Remember, it is the ONE WOLF that you see – and you are THAT!

© Kazi Ayaz Mahesar

MysticTalks

Syndrome du nid vide

Rédigé par béatrice Lukomski-Joly Aucun commentaire

Phénomène de société :

Quand une mère de famille refuse d'assumer sa nouvelle vie dans le syndrome du "nid vide", départ des enfants devenus adultes, et qui choisissent de devenir famille d'accueil pour palier à ce manque, ce vide physique et psychologique, ce sont les enfants placés qui trinquent à la place de la résolution intime du conflit psychologique intime de l'adulte.

C'est un drame pour l'enfant placé qui culpabilise de laisser sa famille d'accueil dans le contexte d'un retour dans sa famille d'origine et n'a plus de zone de liberté. L'enfant arrivant dans le syndrome du nid vide devient alors à son insu l'otage du parent de substitut.

Les enfants du lit parental sont indemnes, sans culpabilité, puisque les enfants placés ont pris sur eux de résoudre la souffrance de l'adulte accueillant. Ce n'est plus l'adulte qui abandonne l'autre mais l'enfant qui abandonne l'adulte : "Je ne veux pas la ou le faire souffrir." Parole entendue.

Dans un contexte familial, ce sera le grand-parent qui prendra ses petits-enfants en otage affectif pour combler le vide.
L'enfant quittant le nid est un processus normal, exempt de pathologie, sauf si la relation a été fusionnelle, ou si l'adulte parent n'a pas su avoir d'autres centres d'intérêt que ses enfants, engendrant des drames futurs.

Nul ne devrait penser la crainte du nid vide en transférant son malaise sur autrui et sur l'enfant.

Je conclurai avec ce texte de Khalil Gibran, poète libanais :

“Vos enfants ne sont pas vos enfants. Ils sont les fils et les filles de l’appel de la Vie à elle-même, Ils viennent à travers vous mais non de vous. Et bien qu’ils soient avec vous, ils ne vous appartiennent pas. Vous pouvez leur donner votre amour mais non point vos pensées, Car ils ont leurs propres pensées. Vous pouvez accueillir leurs corps mais pas leurs âmes, Car leurs âmes habitent la maison de demain, que vous ne pouvez visiter, pas même dans vos rêves. Vous pouvez vous efforcer d’être comme eux, mais ne tentez pas de les faire comme vous. Car la vie ne va pas en arrière, ni ne s’attarde avec hier. Vous êtes les arcs par qui vos enfants, comme des flèches vivantes, sont projetés. L’Archer voit le but sur le chemin de l’infini, et Il vous tend de Sa puissance pour que Ses flèches puissent voler vite et loin. Que votre tension par la main de l’Archer soit pour la joie ; Car de même qu’Il aime la flèche qui vole, il aime l’arc qui est stable.”

Khalil Gibran

N'est pas stable, l'arc souffrant du syndrome du nid vide. 

Et quand l'arc craint ses propres flèches se retournant dans l'air propulsé par ses propres pensées, il déstabilise l'enfant porteur d'avenir n'ayant plus son propre nom.

Que tout arc déviant soit corrigé chez son arbalétrier afin que la main de l'archer soit pour la joie et non pour son égoïsme. 

BLJ

 

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